Biler

 – engang kun for de velstillede – nu hver mands og kvindes eje.

Slagtermester Brixens Chevrolet Six 1930 med Anna Brixen
Bagermester Frausing i Ford T 1929

Fortalt af Beder Malling Egnsarkiv/v. arkivleder Kirsten Williams

Indledning.
En automobil er et selvkørende, motoriseret køretøj opfundet i 1886 af Carl Benz og Gotlieb Daimler. Automobil betyder slet og ret “selvbevægende” – efter græsk auto og latin mobilis ”bevægelig”. I 1902 bliver automobil erstattet af det mere mundrette ord bil efter en konkurrence i dagbladet Politiken. 1903 rullede den første bil fra Jægerspris til Trianglen i København. Farten lå mellem 7 og 10 km i timen, og loven krævede at en mand med signalhorn og flag skulle gå foran bilen og advare de andre trafikanter. Bilen udviklede sig hurtigt fra et eksotisk indslag i trafikken til et almindeligt transportmiddel.
Omkring 1890 begyndte amerikaneren Henry Ford at eksperimenter med at fremstille biler. Henry havde en vision om, at en masseproduktion kunne fremstille biler til en rimelig pris, så de også kunne sælges i store mængder.
Henry Fords model T var så populær, at fabrikken ikke kunne følge med. I 1913 indførte fabrikken samlebåndsproduktion, hvilket gjorde det muligt at bygge biler i uhørt tempo og langt billigere end tidligere. Få år senere var hver anden bil på vejene en Ford.

Biler i Beder Malling Kommune

I 1919 er der 550 biler og motorcykler i Aarhus Amt, 1922 er antallet næsten tredobbelt 1369 stykker.
I 1929 ejer 55 personer biler inklusiv nogle få motorcykler i Beder -Malling. Det skal holdes op mod indbyggerantallet på ca. 2450. Der er kun en kvinde iblandt – godsejerfruen på Norslund Hertha von Bülow, som har en Oakland fra General Motors i U.S.A. 32 af bilerne er en Ford.
På billedet ses bagermester Chr. Frausing fra Malling i sin åbne Ford T varebil fra 1921 på vej ud til kunderne med brød. På siden står den højeste hastighed angivet til 35 km i timen. Nummerpladen viser registreringsnummeret X351. Det er fortsat eksklusivt at eje en bil- der udgives en bog, så man kan se fra nummerpladen, hvem der ejer bilen/motorcyklen. X på nummerpladen er kendingsbogstav for Aarhus Amt. Ning Herred får i årene 1903 -til ca. 1922 tildelt numre fra 300-399. Uddeleren i Brugsen Holm (Citroen), købmand N.M. Jensen (Ford), ejer af Beder kro N.P. Pedersen (Studebaker), ølhandler Thomas Schou (Chevrolet), murermester Holm (Chevrolet), læge Kromand (Nash), forstander Larsen på Landbrugsskolen (Essex) er blandt de første, der har en nummerplade op til 399.

Nummerpladesystemet ændrer sig fra 1930- 1950. Der er fortsat et bogstav til venstre, som angiver amtet og et løbenummer med op til seks cifre. Under bogstavet var politiets symbol- en hånd med øje i-. Pladen blev fremefter udført i emalje.

På slagtermester Brixens Chevrolet Six fra 1930, der er bygget op som varebil med specialkasse, ses den nye nummerplade med Politiets øje. Anna Brixen sidder ved rattet, men det er kun for at posere for fotografen. Fru Brixen tog aldrig kørekort. Bilen blev anvendt som varebil i ca. 25 år på to ugentlige kundeture.

Antal personbiler i dag på landsplan.
1950 er der ca. 100.000 personbiler i DK
1970 er der 1.000.000
2015 er der 2.200.000
Primo 2019 2.594.000
Primo 2020 2.981.000 fortsæt selv!

På Bredgade og Beder Landevej passerer ca. 3.500 biler i døgnet og på Omfartsvejen ca. 15.000.
Til forskel fra tidligere, hvor bilerne udelukkende var benzin-og dieseldrevne, er modeller med hybrid- og elmotor langsomt ved at vinde frem. Det første elektriske bilmærke med virkelig succes i bilindustrien har været Tesla, der blev grundlagt i 2003 af Elon Musk.


Arkivet efterlyser billeder med biler +/- personer fra området, inklusiv motorcykler og cykler. Det må også gerne være nyere tid!