Denne site er en del af en rapport fra Kulturambulancen, Netværker april 1997. Klik her for introduktion og indhold
—-0000—-
Super Brugsen i Malling er byens største dagligvarebutik med et bredt sortiment der dækker de fleste ønsker til den daglige husholdning. Butikken er en af de FDB ejede forretninger og Bruno Petersen er ansat som uddeler og daglig leder af forretningen.
– Vor nærmeste konkurrent – Brugsen i Beder, er i modsætning til denne, en selvstændig brugsforening, fortæller uddeleren.
Men forskellen er nu ikke så stor. Det er ikke så meget kunderne mærker til hverdag. Varerne er de samme, da FDB jo er landets største indkøbskæde, er det svært at gå ud og handle billigere end de priser kædens indkøbere kan få så uanset hvordan en Brugs er organiseret vil en stor del af vareudbuddet være ens.
– En begrænsning er der dog som FDB-ejet Brugs er det kæden der bestemmer en enkelte forretnings størrelse, om der skal udvides osv., forklare Bruno Petersen.
103 år og i fuld vigør
Den 24. juni 1874 slog Brugsforeningen i Malling for første gang dørene op for kunderne. Det var en stor dag for Malling by. Ideen til brugsforeningerne landet over kom jo fra andelsbevægelsen. Medlemmerne hæftede solidarisk- en praksis man for længst har forladt. Forretningen var selvfølgelig en konkurrent til de gamle købmænd, men her havde man selv del i butikken og fik også del i et evt. overskud, så der var en fordel ved at handle der.
Det er en idé man på det sidste har taget op igen. 1 1980-erne forsvandt dividenden i de sidste brugser, men nu er den genindført over hele landet.
– Det har været en enorm succes, medlemstilgangen har været stor over hele landet også hos os, siger Bruno Petersen. I Malling er der for øjeblikket 1100 medlemmer.
Til at betjene alle disse kunder er der 18-19 ansatte, både fuldtids- og deltidsansatte. Omsætningen er også fin, ca. 30 millioner kroner ryger igennem kasserne om året, og det er hovedsagelig dagligvarer. Der blev for et par år siden lavet en beregning på hvor stor en del af dagligvaremarkedet man havde i lokalområdet og det lød på 30 – 35 %
– Det er helt godt, men vi arbejder selvfølgelig på at få en større andel, siger uddeleren.
Kundeønsker vægtes højt
En af vejene til at få en større del af handlen er at de varer kunderne ønsker at købe kan fåes i butikken, derfor er der stor lydhørhed over for de ønsker kunderne kommer med.
– Når en kunde kommer med et forslag til nye varer, spørger vi om det er noget kunden vil købe fremover eller det er et engangskøb. Tror vi det er noget der kan have bred interesse, tager vi det hjem og ser om det slår an. Hvis det er en speciel ting kunden kun skal have en enkelt gang, skaffer vi det selvfølgelig så vidt muligt hjem til vedkommende, fortæller Bruno Petersen.
– Økologiske varer er et af de områder der har vundet meget frem de senere år, og nu vi har fået den Grønne Guide er jeg meget spændt på om det får betydning på kundernes ønsker fremover. Det er noget vi vil være meget opmærksom på fremover, slutter Bruno Petersen