8. Parken. Et anlæg med græsplæner og bækken som løb under vejen i store cementrør. Her var en rigtig god kælkebakke. Måske kælker børnene også der nu til dags. Det må de fortælle mig.
9. Vi bliver på højre side af hovedgaden, men stopper op og snakker lidt om kroen, som vi kan kigge over til. Der var danseskole i mange år. Det er der ikke mere.
10. Super Brugsen. Her fortæller jeg, at der engang lå et teglværk, og hvad man laver på et teglværk. Herfra går vi tilbage til skolen.
Hvis det er godt vejr, spiser vi ude på græsset. Hvis børnene har fri kl. 13, kan de nå at “samle op” på dagens hændelser og måske tegne en tegning af noget af det, de kan huske fra turen.
Malling skole er to-sporet, og jeg synes, at begge spor – hvad enten det bliver 1. eller 2. klassetrin) skal have samme projekt. Jeg går derfor ud fra, at der bliver afsat to dage til dette projekt.
For at være sikker på, at projektet er realistisk, har jeg kontaktet Malling skole. Jeg talte med viceskoleinspektør Per Bisgaard. Per Bisgaard var positivt indstillet over for ideen. Det er et almindeligt indslag i børnenes undervisning, at de har et “kend-din-by-projekt”. Jeg anser det for at være en fordel, at jeg har været barn i Malling, hvilket måske gør det lettere at holde børnenes opmærksomhed fanget. Jeg kan huske, hvordan tingene tog sig ud i et barns bevidsthed. Per Bisgaard fortalte også, at skolen har gæstelærer-honorarer med i budgettet. Der vil sandsynligvis også være mulighed for at godtgøre eventuelle rejseomkostninger, hvis gæstelæreren kommer tilrejsende.