Vi skal starte forløbet i klasseværelset, hvor jeg vil præsentere mig selv og introducere børnene til dagens program. Jeg vil spørge børnene om, hvad de allerede ved om Malling, og hvad de synes om byen. De skal også høre om, hvor mange forskellige forretninger, der var i Malling engang, og om hvor i byen de lå. Det passer med, at vi kan begynde vores byvandring ca. kl. 9. Vi skal have en lærer med som ledsager.
På kortet har jeg indtegnet vores rute (indsat som bilag på side 16). Tallene på kortet henviser til de steder, jeg vil fortælle om undervejs.
- Start ved skolen.
- Første stop: parkeringspladsen ved skolen og kirken, hvor der tidligere lå en gård, Lundshøjgård, hvis jorde skolen er bygget på. Stuehuset er præstebolig i dag.
- Jeg vil fortælle om kirken. Blandt andet, hvornår den er bygget og, at der har været et fæstningsanlæg rundt om. Vi skal også ind i kirken og helst en tur op i tårnet. Måske kan nogle af børnene fortælle, om de er døbt der eller andet.
- Dampmøllen som er revet ned. Her vil jeg fortælle om dens funktion.
- Vedels sjove bog- og papirhandel, hvor vi altid skulle ned, når der skulle købes fødselsdagsgaver til kammeraterne (for 5 kr.). Forretningen eksisterer ikke mere. Huset er beboelse i dag.
- Toftegård som er revet ned nu. Stuehuset er der endnu. Jeg fortæller, at Per Jakobsen (bondemanden) havde køer som krydsede Østergårdsvej for at komme på marken om morgenen og hjem igen om aftenen.
- Mejeriet som er revet ned. Her vil jeg fortælle om, hvordan man lavede ost i store kar. At mælketankbilen kørte ud til gårdene hver dag og hentede mælken ned til mejeriet. Jeg vil fortælle, at jeg var på “virksomhedsbesøg” på mejeriet, da jeg gik i 1. klasse. Der lugtede helt specielt på mejeriet.